Edit Content

درباره ما

بیوتکر سفیر ترویج زیست فناوری و مرجع دانستی های بیوتکنولوژی. اینجا با هم کلی کتاب و مقاله علمی با موضوعات جذاب می خونیم

 

با ما تماس بگیرید

10 فرق زیست فناوری و بیوتکنولوژی

  • خانه
  • -
  • اخبار بیوتکنولوژی
  • -
  • 10 فرق زیست فناوری و بیوتکنولوژی
10 فرق زیست فناوری و بیوتکنولوژی

بیوتکنولوژی چیست؟

بیوتکنولوژی به کاربرد تکنولوژی در علوم زیستی اطلاق می‌شود. این علم شامل استفاده از ساختارهای زیستی مانند سلول‌ها، باکتری‌ها و گیاهان برای تولید محصولات و خدمات جدید است. برخی از کاربردهای بیوتکنولوژی شامل تولید دارو، تشخیص بیماری، تولید غذا، بهبود کشت و دامپروری و حفاظت از محیط زیست هستند.
این فناوری شامل استفاده از دانش و تکنولوژی در زمینه‌های مانند ژنتیک، بیوشیمی، بررسی و تحلیل سلول‌ها، تولید دارو، پزشکی پیشرفته و ... است. با استفاده از زیست فناوری، محققان و صنعتگران قادر خواهند بود تا بهبود درمان برخی بیماری‌های ژنتیک، سرطان، ایدز و ... را به دست آورده و همچنین روش‌های جدید در تولید دارو و محصولات غذایی را کشف کنند.

واژه بیوتکنولوژی کی بوجود آمد؟

واژه‌ بیوتکنولوژی نخستین بار در سال ۱۹۱۹ از سوی کارل ارکی (Karl Ereky ) به مفهوم کاربرد دانش‌های پزشکی و زیستی و اثر متقابل آن در فناوری‌های ساخت بشر، به کار برده شد. و عده او را به عنوان پدر علم بیوتکنولوژی می شناسند.

بیوتکنولوژی واژه بزرگی به نظر می آید اما اگر کمی دقت شود فهمیدن معنی این وآژه بسیار راحت است. معادل فارسی بیوتکنولوژی کلمه زیست فناوری است. بیوتکنولوژی از دوبخش تشکیل شده است:

  1. بیو (زیست)
  2. تکنولوژی (فناوری)

بخش اول بیو از بیولوژی گرفته شده است که به معنای زیست شناسی یا علمی است که به مطالعه همه موجودات زنده می پردازد. بخش دوم این واژه تکنولوژی یا فناوری است. فناوری یعنی استفاده از ابزار برای حل یک مشکل. بنابراین بیوتکنولوژی، ابزار یا فناوری استفاده از زیست شناسی برای تولید محصولات جدید یا ارائه خدمات بهتر است.

برای مثال بیوتکنولوژی می تواند به تولید محصول بهتر کشاورزی منجر شود. این محصولات کشاورزی کمک می کند تا محصول بیشتر، سالم تر و با کیفیت بالاتری را تولید کنند و نسبت خسارت آفات و بیماری ها مقاومت بیشتری داشته باشند به طوری که در تولید این گونه محصولات، از سموم دفع آفات بسیار کمتری استفاده شده باشد این طوری، محیط زیست سالم تر می ماند. بیوتکنولوژی ابزاری است که با نگاه دقیق تر به طبیعت به دنبال راه حلی برای بهبود سلامت محیط زیست، زمین و ما انسان ها است.

 

فرق بیوتکنولوژی با زیست فناوری چیست؟

هیچ تفاوتی بین دو واژه بیوتکنولوژی و زیست فناوری وجود ندارد. فقط زیست فناوری معادل فارسی کلمه بیوتکنولوژی (biotechnology) است. توجه داشته باشید بعضی افراد به اشتباه می گویند که بیوتکنولوژی برای دکترای پیوسته ایین رشته است و یست فناوری غیر پیوسته، در حالیکه این ذهنیت اشتبا است.
کمااینکه تفاوتی بین این دو واژه وجود ندارد بعضی دانشگاه ها از نام بیوتکنولوژی در پذیرش این رشته در دانشگاه استفاده می کنند و برخی دیگر زیست فناوری.

سعید کارگر

سعید کارگر

بیوتکنولوژیست و مدیر سایت بیوتکر

7 دیدگاه ‌ها

  • مرسی، من فکر می کردم تفاوت دارند با همدیگر -_-

  • ممنون از سایت خوبتون، اطلاعات مفیدی یافتم

  • فرق بیوتکنولوژی و ژنتیک چیست ؟

    • ژنتیک در دوتا شاخه ژنتیک مولکولی در دانشگاه های وزارت علوم و ژنتیک پزشکی در دانشگاه وزارت بهداشت دنبال می شود. اولی مربوط به مطالعه مولکولی فرآینده ژنتیکی هست و دومی مربوط به مطالعه بیماری های ژنتیکی انسان است. بیوتکنولوژی در جهت استفاده از موجودات یا محصولات آن ها به نفع انسان فعالیت می کند.

  • سلام روز به خیر . دانشگاه تهران یک رشته ارائه میده به اسم دکتری پیوسته بیوتکنولوژی که رتبه فوق العاده خوبی برای قبولی میخواد و مصاحبه هم داره . یک رشته دیگه هم ارائه میده به اسم زیست فناوری که دانشگاه های دیگه ای هم این رشته رو دارن اما رتبه آنچنان خوبی برای قبولیش لازم نیست . الان دقیقا چه چیزی باعث میشه که قبولیشون انقدر متفات باشه؟ تو این ایام انتخاب رشته دربه در دنبال جواب این سوالم و هیچی دستگیرم نمیشه . از لحاظ کیفیت آموزشی قراره فرق گذاشته بشه؟ تو حوزه کاری توانایی هاشون متفاوت میشه ؟ جذب کار … نمیدونم. اگر شما که بیوتکنولوژیستین میگین فرق ندارن ، پس دلیل این همه تفاوت تو نحوه قبولی چیه؟

  • سلام فرق بین بیوتکنولوژی و سلولی ملکولی در چیه ؟

    • از چه لحاظی؟ از لحاظ واحد درسی شاید در دوران کارشناسی20 واحد بینشون تفاوت باشه یا حتی کمتر. در واقع تفاوت بین این گرایش ها خیلی ناچیز و قابل چشم پوشی هست. یکم بیوتکنولوژی بر کاربرد، تولید فرآورده از موجودات تاکید بیشتری داره. در سلولی و مولکولی مطالعات بیشتر روی بررسی ساختار، مکانیسم و پروسه های بیولوژی و این قبیل هست. در نگاه کلی تکنیک هایی که استفاده میشوند یکسان است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© کپی رایت . تمامی حقوق مربوط به بیوتکر محفوظ شده است.