رییس مرکز فناوریهای همگرا معاونت علمی از حمایتها و اقدامات لازم برای توسعه کسب و کارها در حوزه دادههای زیستی خبر داد و گفت: تنها راه توسعه بازار این حوزه در کشور، جلوگیری از خروج نمونهها به خارج است.
به گزارش سایت مهندسی علوم زیستی به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نسل جدید توالییابی (NGS) یکی از حوزههای همگرایی است که توسعه آن از برنامههای مرکز فناوریهای همگرا معاونت علمی است.
علی محمد سلطانی رییس مرکز فناوریهای همگرا معاونت علمی گفت: نسل جدید توالییابی به مجموعه فناوریهایی گفته میشود که میتوانند حجم زیادی از DNA را در مدتزمانی کوتاه و با هزینه کم توالییابی کنند. با توجه به اینکه در این حوزه تحقیقات در دنیا به سرعت در حال انجام است، اقداماتی را برای گسترش آن انجام دادیم. انتشار فراخوان حمایت از کسبوکارهای دادههای زیستی نخستین اقدام این مرکز در این حوزه است. در این فراخوان که با همکاری ستاد توسعه زیستفناوری معاونت علمی منتشر شد، هماکنون ۳ گروه با حمایتها و پیگیریهای لازم فعالیتهای خود را دنبال میکنند و در حال توسعه محصول و کسبوکار خود هستند.
وی همچنین حمایت برای تولید و تجاریسازی کیت cell free DNA را اقدامی دیگر از مرکز همگرا در این حوزه دانست و افزود: این محصول برای نخستین بار در کشور با تلاشهای انجام شده در یکی از شرکتهای دانش بنیان تولید شد. آزمونهای تأیید کیفیت آن در یکی از آزمایشگاههای ژنتیک پزشکی انجام شده است. این شرکت فناور در حال حاضر تعدادی از این کیت را وارد بازار کرده است و در سال جاری و با حمایتهای بیشتر مرکز راهبردی فناوری همگرا حجم تولید و فروش خود را افزایش میدهد.
موانع گسترش کسب و کارهای دادههای زیستی بررسی شد
سلطانی ادامه داد: مطالعه و بررسی موانع گسترش کسبوکارهای حوزه داده های زیستی در کشور اقدام دیگر مرکز برای توسعه این حوزه در کشور است. بررسیها و مطالعات میدانی نشان داد که یکی از موانع اصلی شکلگیری کسبوکارهای این حوزه، خروج بیرویه نمونهها به خارج از کشور است و تنها راه توسعه بازار آن در کشور، جلوگیری از خروج این نمونهها است. در مورد این موضوع نیازمند سیاستها و برنامههای تنظیمگری در سطح ملی و همچنین برنامههای توسعه فناوری و محصول در کنار هم هستیم.
وی در ادامه از اولویتها سال جاری برای توسعه کسب و کارهای دادههای زیستی گفت و بیان کرد: امسال دومین فراخوان حمایت از کسبوکارهای دادههای زیستی برای راهاندازی کسبوکارهای جدید در دو بخش کیتها و تحلیل داده منتشر میشود.