Edit Content

درباره ما

بیوتکر سفیر ترویج زیست فناوری و مرجع دانستی های بیوتکنولوژی. اینجا با هم کلی کتاب و مقاله علمی با موضوعات جذاب می خونیم

 

با ما تماس بگیرید

ایران در بین پنج کشور اول آسیا در زیست‌فناوری

  • خانه
  • -
  • اخبار بیوتکنولوژی
  • -
  • ایران در بین پنج کشور اول آسیا در زیست‌فناوری
ایران در بین پنج کشور اول آسیا در زیست‌فناوری

رشد زیست فناوری کشور از سند چشم انداز پیشی گرفت

تهران- سایت مهندسی علوم زیستی- دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری گفت: مقایسه رتبه ایران در حوزه زیست فناوری با سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ نشان می‌دهد که این حوزه از این سند بسیار جلوتر است و در منطقه رقیبی نداریم.

به گزارش روز چهارشنبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مصطفی قانعی در این زمینه افزود: ترسیم ایرانی مطلوب و پیشرفته در همه صنایع و حوزه‌های علمی، هدف تالیف و تعریف سند چشم انداز ۱۴۰۴ ایران است و یکی از صنایعی که در این سند به آن اشاره شده است توسعه صنعت رو به رشد زیست فناوری در همه ابعاد کاربردی آن است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس این سند مقرر شده است که ایران تا پایان این برنامه با کسب سه درصد از سهم بازار جهانی، بخشی از این بازار پرسود را به نام خود سند کند و توانمندی‌های کشور را با برندهای ایرانی به جهان عرضه نماید، این زیست بوم که طیف وسیعی از علوم را دربر می گیرد، می تواند سهم قابل توجهی از جهش تولید و اقتصاد کشور را رقم زند.

ایران در بین پنج کشور اول آسیا در زیست‌فناوری دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه برای کاهش مصرف گوشت قرمز و افزایش مواد غذایی دریایی در سبد محصولات مصرفی خانوارها خبر داد. مصطفی قانعی درباره این تفاهم‌نامه گفت: با توجه به این‌که مصرف سرانه محصولات غذایی دریایی در سفره ایرانیان بسیار ناچیز است، از این رو یکی از اولویت‌های کاری ما توسعه محصولات زیستی دریایی در سبد محصولات مصرفی مردم است. به گفته وی، اجرای این تفاهم‌نامه با حمایت‌ مالی ۳۵ میلیارد تومانی ستاد توسعه زیست‌فناوری صورت خواهد گرفت. دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی با اشاره به جزئیات این تفاهم‌نامه، توضیح داد: بر اساس این تفاهم‌نامه نسبت به افزایش تولید "تن ماهی"، "جلبک"، "آرتمیا"، "امگا ۴ "و "آنزیم پروتئاز" از ضایعات آبزیان، "خاویار" و مواد اولیه کاربردی در صنایع غذایی اقدام خواهد شد.
ایران در بین پنج کشور اول آسیا در زیست‌فناوری دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری یادآور شد: در این میان متولیان زیادی برای توسعه این زیست بوم مشخص شده‌اند، بازیگرانی که در کنار هم تلاش می‌کنند تا اهداف این سند را محقق کنند، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از این بازیگران است که در خط مقدم این تلاش‌ها ایستاده و با حمایت از زیست‌بوم فناوری و نوآوری این صنعت کاربردی در کشور برای تحقق این سند گام‌ بر می‌دارد.

قانعی اظهار داشت: از جمله این تلاش‌ها می‌توان به ثبت اسم و نام ایران در بین پنج کشور اول آسیا در زیست‌فناوری اشاره کرد، رتبه‌ای که در شرایط سخت تحریم‌های اقتصادی به سختی به دست آمده و به این آسانی هم از دست نخواهد رفت، ما تلاش می‌کنیم رتبه ایران در حوزه زیست‌فناوری را در آسیا ارتقا دهیم، تلاشی که تا همین امروز هم ما را از اهداف سند چشم انداز جلوتر انداخته است.

وی افزود: اگر رتبه ایران در حوزه زیست فناوری را با سند چشم انداز مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که حوزه زیست فناوری از سند چشم انداز خیلی جلوتر است و در منطقه رقیبی نداریم، رتبه ایران از نظر تولید مقالات علمی در دنیا شانزدهم است که این رتبه در حوزه مقالات زیستی به مقام سیزدهم رسیده است، یعنی چهار رتبه بالاتر از دیگر حوزه‌های علمی قرار دارد.

وی یادآورشد : این افتخار جز با تلاش و همت متخصصان و نخبگان ایرانی به دست نیامده است، اتفاقی که ایران را در میان کشورهای بزرگ و قوی زیستی در دنیا قرار داده است، در این شرایط سخت جهانی داروهای تولیدی ایرانی به دیگر کشورها صادر می شود و نام ایران به عنوان یکی از تولیدکنندگان دارو در جهان مطرح است، ما در تلاش هستیم تا زیست فناوری را به قله‌های جهانی برسانیم و توانمندی ها و ظرفیت های جوانان کشور را به دنیا ثابت کنیم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© کپی رایت . تمامی حقوق مربوط به بیوتکر محفوظ شده است.