Edit Content

درباره ما

بیوتکر سفیر ترویج زیست فناوری و مرجع دانستی های بیوتکنولوژی. اینجا با هم کلی کتاب و مقاله علمی با موضوعات جذاب می خونیم

 

با ما تماس بگیرید

۱۰ دغدغه دانشجویان بیوتکنولوژی در ایران

  • خانه
  • -
  • بیوتکنولوژی
  • -
  • ۱۰ دغدغه دانشجویان بیوتکنولوژی در ایران
۱۰ دغدغه دانشجویان بیوتکنولوژی در ایران

به طور کلی، دغدغه دانشجویان بیوتکنولوژی در ایران نسبتا زیاد است و با چالش‌های مختلفی روبرو هستند که ما در اینجا به ده تا از مهمترین آن ها را برای شما بازخواهیم کرد. برخی از این چالش‌ها عبارتند از:

۱. کمبود تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی:

بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در ایران به دلیل محدودیت‌های مالی، نمی‌توانند به تجهیزات و تکنولوژی‌های پیشرفته دسترسی داشته باشند. این مسئله ممکن است باعث شود که دانشجویان برای انجام پروژه‌های خود را نتوانند مطابق اصول اخلاقی محیط علمی انجام بدهند یا از انجام بخشی از پروژه خود منصرف شوند

2- عدم تطابق با نیاز صنعت:

به دلیل نبود برنامه‌های آموزشی مناسب و کافی در حوزه بیوتکنولوژی، بسیاری از دانشجویان بعد از فارغ التحصیل شدن، با مشکلات شغلی روبرو می‌شوند. گاهی اوقات، آموزش‌دهندگان نتوانسته‌اند به دانشجویان خود مفاهیم و مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار را آموزش دهند. همین موجب می شود بسیاری از دانشجویان علاقمند به بیوتکنولوژی کار خود را در این حوزه ادامه ندهند.

3- عدم تأمین نظام مناسب حقوق و دستمزد:

بسیاری از دانشجویان پس از فارغ التحصیل شدن، با حقوق و دستمزدهای پایین روبرو هستند. این مسئله ممکن است باعث شود که آن‌ها نتوانند به صورت کامل به حرفه خود تمرکز کنند و به دنبال رفع هزینه‌های زندگی به دنبال کار پاره وقت دیگری باشند.

4. کمبود فرصت‌های شغلی در صنعت بیوتکنولوژی در ایران:

در این سال ها دانشگاه ها تعداد زیادی فارغ التحصیل بیوتکنولوژی تولید کردند که برای آن ها زیر ساخت کافی در صنعت فراهم نشده است. همچنین کمبود توجه به تحقیق و توسعه، نبود سرمایه گذاری کافی، سختی جذب سرمایه در این حوزه، وضعیت شغلی در این حوزه را نامطلوب کرده است. اضافه براین ها تمرکز صنایع بیوتکنولوژی ایران که غریب به اتفاق در شهر های تهران و کرج هستند، به این مسائل دامن زده است. همه این موارد موجب شده است رقابت در بازار کار بین فارغ التحصیلان شدید باشد.

5. نبود تعامل کافی بین دانشگاه‌ها و صنعت در حوزه بیوتکنولوژی:

عدم تمرکز کافی پژوهش و تحقیقات بر نیازهای صنعت، عدم هماهنگی آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها با صنعت، کمبود منابع مالی و اقتصادی در دانشگاه‌ها برای اجرای پروژه‌ها و تحقیقات صنعتی و نبود فضای مناسب جذب سرمایه گذاران به منظور همکاری با دانشگاه‌ها موجب شده که ارتباط دانشگاه با صنعت در شکل مطلوبی نباشد.

6. نبود آگاهی کافی در جامعه در مورد فناوری‌های بیوتکنولوژی و کاربردهای آن:

به دلیل عدم توجه آموزش و پرورش در حوزه بیوتکنولوژی، عدم تبلیغات و اطلاع رسانی کافی در مورد بیوتکنولوژی، عدم تمرکز رسانه ها بر روی این حوزه، عدم دسترسی به منابع آموزشی و اطلاعاتی مناسب در حوزه بیوتکنولوژی، پیچیدگی مفاهیم و فناوری های مرتبط با بیوتکنولوژی و نبود چارچوب قانونی و نظام منظم برای استفاده از فناوری‌های بیوتکنولوژی در جامعه، افراد نسبت به استفاده از این فناوری‌ احساس ترس و نگرانی می کنند.

7. نبود تعامل کافی با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی خارج از ایران:

به دلیل تحریم‌های اقتصادی و سیاسی علیه ایران، بسیاری از کشورها و شرکت‌های خارجی از همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در ایران خودداری می‌کنند. همچنین، برخی موانع داخلی نظیر عدم توجه به پژوهش و تحقیقات، کمبود منابع مالی و فنی، نبود زیرساخت‌های لازم و نبود حمایت قوی از پژوهشگران نقش مؤثر در کاستن از تعامل با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی خارج از کشور دارند. عدم آشنایی با زبان انگلیسی یکی دیگر از مهمترین عوامل است. بسیاری از استادان و دانشجویان در ایران به زبان فارسی صحبت می کنند و حتی نتوانستند به خوبی با زبان انگلیسی آشنا شوند.

8. نبود حمایت کافی از پژوهشگران و دانشجویان در حوزه بیوتکنولوژی در ایران:

محدودیت‌های مالی و عدم تامین منابع کافی، نبود آموزش‌های کافی و به روز شده در حوزه بیوتکنولوژی، محدود شدن فضای عملکرد به چند شرکت بزرگ، که باعث شده است رقابت در بازار کاهش یابد و همینطور فضای کارآفرینی کم شود. نبود سیاست‌های کافی و قابل اجرا برای توسعه صنعت بیوتکنولوژی در کشور، نبود پشتیبانی قابل قبول از سیستم های استارت آپی کارآفرینان جدید در حوزه بیوتکنولوژی

9. نگرانی در مورد محافظت از حقوق مالکیت فکری:

در ایران، قوانین مربوط به حقوق مالکیت فکری هنوز به طور کامل توسعه نیافته‌اند و برخی از آن‌ها نامناسب هستند. در بسیاری از موارد، قوانین مربوط به حقوق مالکیت فکری در ایران به درستی اجرا نمی‌شود و تخلفات بسیار زیادی رخ می‌دهد. بسیاری از افراد و شرکت‌ها در ایران هنوز با مفاهیم حقوق مالکیت فکری آشنایی کافی ندارند و به همین دلایل، به سادگی با تخلفات در این زمینه روبرو می‌شوند. همچنین عدم حفاظت مناسب از حقوق مالکیت فکری باعث شده است که بسیاری از شرکت‌های خارجی به دلایل عدم اطمینان، تولیدات خود را در ایران عرضه نکنند که باعث کاهش رشد صنعت و تولید در کشور شده است.

10. آخریشو شما زیر این پست برای ما بنویس....

سعید کارگر

سعید کارگر

بیوتکنولوژیست و مدیر سایت بیوتکر

4 دیدگاه ‌ها

  • خیلی جامع و درست بود، ممنون که صدای ما شدید

  • I read your resume and checked you biotecher site
    and i really
    enjoyed it

  • ممنون میشم اگه دوره هایی در این باره بگذارید????????

    • دقیقا در چه زمینه ای؟ به چه هدفی؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© کپی رایت . تمامی حقوق مربوط به بیوتکر محفوظ شده است.