Edit Content

درباره ما

بیوتکر سفیر ترویج زیست فناوری و مرجع دانستی های بیوتکنولوژی. اینجا با هم کلی کتاب و مقاله علمی با موضوعات جذاب می خونیم

 

با ما تماس بگیرید

رفع چین و چروک پوست با مکمل کلاژن!!!!

  • خانه
  • -
  • زیست شناسی
  • -
  • رفع چین و چروک پوست با مکمل کلاژن!!!!
رفع چین و چروک پوست با مکمل کلاژن!!!!

مکمل های کلاژن واقعا چین و چروک پوست رو از بین می برد؟
امروزه شاهد این هستیم که
مکمل های زیادی تحت عنوان کلاژن با ادعای
رفع چین چروک و بهبود سلامت پوست، ناخن و مو در بازار وجود دارد.

اما علم در مورد مکمل های کلاژن چه می گوید؟

کلاژن پروتئینی است که در غضروف، استخوان، تاندون و پوست یافت می شود. کلاژن در حفظ یکپارچگی پوست نقش دارد اما با افزایش سن به مقدار کمتری در بدن تولید می شود. این امر موجب می شود که پوست افتاده تر و دارای چین و چروک بشود.

اگرچه مطالعات مختلفی بیان کرده اند که مکمل‌های کلاژن موجب افزایش خاصیت ارتجاعی و بهبود چین و چروک پوست می شوند (لینک 1)، اما “واشنگتن پست” ادعا می کند که داده های این مطالعات مبهم هستند و چون این مطالعات با بودجه مستقیم افراد تولید کننده این محصولات صورت گرفته، داده های درست مخدوش می شوند و همچنین اینکه این مطالعات فاقد شواهد میکروسکوپی عینی هستند (لینک 2). و همچنین هیچ مطالعه ای وجود ندارد که نشان دهد این مکمل ها از ایجاد چین و چروک جلوگیری می کنند.

کلاژن اکنون در بازار به دو صورت به فروش می رسد: 1. کرم موضعی 2. مکمل خوراکی،
کرم های موضعی کلاژن نمی توانند به لایه های عمیق پوست جایی که کلاژن مورد نیاز است نفوذ بکنند. مکمل ها یا پودرهای خوراکی احتمال بیشتری دارند به این لایه برسند (البته از نظر تئوری)، اگر از روده جذب بشوند و وارد جریان خون بشوند، اما باز این فرایند به همین سادگی نیست. همچنین مکمل هایی تحت عنوان کلاژن هیدرولیز شده وجود دارد که کلاژن به بخش های کوچکتر تقسیم شدند که فرایند جذب آن ها آسانتر باشد. اما واقعیت این است که کلاژن به عنوان یک مولکول کامل جذب نمی شود و مانند سایر پروتئین و پپتید ها تجزیه می شود (لینک 3).

“واشنگتن پست” میگه بجای اینکه پول خود را با خرید چنین مکمل هایی هدر بدهید، برای حفظ سلامتی پوست خود از کرم های ضد آفتاب و رتینوئید استفاده کنید. این دو محصول قوی ترین داده ها در این زمینه دارند و همچنین استفاده از آن ها آسان و ارزان است.

استفاده روزانه از ضد آفتاب بهترین کاری است که می توانید برای سلامت پوست خود انجام دهید. رتینوئیدها – که ترکیبات مشتق شده از ویتامین A هستند – نشون داده که از تخریب کلاژن در سطح مولکولی جلوگیری می کند و در عین حال تولید کلاژن را افزایش می دهد و در مطالعات متعدد ثابت شده است که آنها چین و چروک بافت و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشند (لینک 4).

لینک 1:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30681787/
لینک 2:
https://www.washingtonpost.com/wellness/2024/01/29/collagen-powder-supplements-science/
لینک 3:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33742704/
لینک 4:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8552187/

سعید کارگر

سعید کارگر

بیوتکنولوژیست و مدیر سایت بیوتکر

1 نظر

  • مطلب جالبی بود

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© کپی رایت . تمامی حقوق مربوط به بیوتکر محفوظ شده است.