body { background-color: #FFFFFF; }

بیوتکر

لوگو بیوتکر

سلام دوستان عزیز! امروز با شما هستیم با داستانی از موجودی کوچک ولی با قدرت‌های فرازمینی! تاردیگراد، موجودی که فراتر از حد تصور ما سرسخت و مقاوم است.

تاردیگراد در واقع یک معجزه‌ی زیستی است چراکه این موجودات کوچک که به “خرس‌های آبی” مشهورند، قوانین طبیعت حاکم بر موجودات را به سخره گرفته اند و در شرایطی که هیچ موجود دیگری نمی‌تواند تحمل کند، زنده می‌مانند:

  • یخ زدن در نزدیکی صفر مطلق
  • تحمل دماهای بسیار بالا
  • زنده ماندن در خلاء فضایی
  • مقاومت در برابر اشعه‌های مضر UV

دانشمندان پرده از پروتئین خاص در بدن تاردیگراد برداشتند که موجب مقاومت آن نسبت به شرایط سخت می شود.

پتانسیل‌های شگفت‌انگیز پروتئین تاردیگراد

جالب این است که بدونید، وقتی دانشمندان این پروتئین را درون سلول‌های انسانی بیان کردند، این پروتئین باعث تشکیل یک ژل محافظ درون سلول شد که شبیه به حالت تاردیگراد، متابولیسم سلول را کاهش داد و سلول انسانی را نسبت به شرایط سخت مقاوم تر کرد. مهم تر از این ها، دانشمندان نشان دادند که کل این فرآیند برگشت پذیر است، وقتی شرایط استرسی برداشته شود ژل تاردیگراد حل می شود و سلول انسانی به فعالیت طبیعی خود باز می گردد.

تأثیرات علمی و صنعت داروسازی پروتئین تاردیگراد

درک این فرآیند می‌تواند درک ما را از پیری، نگهداری و ذخیره‌سازی سلول‌ها ارتقا بدهد. همچنین، این دانش به تولید داروهایی کمک می‌کند که می‌توانند بدون نیاز به یخچال نگهداری شوند. این کشفیات نوید بخش تکنولوژی‌ها و درمان‌های جدیدی هستند که می‌توانند زندگی انسان‌ها را در آینده دگرگون سازند. تاردیگرادها به ما نشان داده‌اند که حتی در کوچک‌ترین موجودات، رازهای بزرگی نهفته است. بیایید به دنبال یادگیری و کشف بیشتر باشیم، چرا که هر روز می‌توانیم از موجوداتی چون تاردیگراد، درس‌های بزرگی برای زندگی بهتر بیاموزیم.

https://phys.org/news/2024-03-tardigrade-proteins-metabolism-human-cells.html

با ما همراه باشید و از این داستان‌های شگفت‌انگیز علمی لذت ببرید!

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *