Edit Content

درباره ما

بیوتکر سفیر ترویج زیست فناوری و مرجع دانستی های بیوتکنولوژی. اینجا با هم کلی کتاب و مقاله علمی با موضوعات جذاب می خونیم

 

با ما تماس بگیرید

کشت سلول های حیوانی در شرایط آزمایشگاهی

  • خانه
  • -
  • بیوتکنولوژی
  • -
  • کشت سلول های حیوانی در شرایط آزمایشگاهی

روش دیگر برای بررسی فیزیولوژی انسان، مطالعه سلولهای پستانداران است که در شرایط آزمایشگاهی کشت میشوند. بسیاری از رده های سلولی مختلف از انسان و میمون تولید شده است و میتوان آنها را در ظروف پلاستیکی یا فلاسک با استفاده از محیط کشت حاوی فاکتورهای رشد و مواد مغذی پرورش داد. رده های سلولی باید در دمای 37 درجه سانتیگراد حفظ شوند و به محیط غنی از دی اکسید کربن نیاز دارند. رده های سلولی چسبنده به ظروف پلاستیکی میچسبند و بر روی آنها تقسیم میشوند، در حالی که سلولهای سوسپانسیون در کشت مایع رشد میکنند و تقسیم میشوند. اکثر رده های سلولی یک نوع سلول خاص از یک بافت خاص می باشند و بسیاری از رده های سلولی مختلف از کلیه، کبد، قلب و … جدا شده است. رده های سلولی اولیه نمیتوانند برای همیشه در محیط کشت تقسیم شوند. سلولهای اولیه، همانطور که گفته میشود، فقط برای مدت کوتاهی میتوانند حفظ شوند. استفاده از سلولهای سرطانی این محدودیت را پشت سر میگذارد، زیرا تقسیم سلولهای سرطانی متوقف نمیشوند. این رده های سلولی نامیرا هستند و در اصل میتوانند برای همیشه در شرایط صحیح رشد کنند.

کشت سلول های حیوانی در شرایط آزمایشگاهی
شکل 30 سلول های HeLa انسانی رشد یافته در سلولهای آزمایشگاهی HeLa از تومور هنریتا لکسس، زنی که در دهه 1950 از سرطان دهانه رحم رنج میبرد گرفته شده و از آن زمان به طور مداوم کشت میشود. A. تحت کنتراست فاز مشاهده شده است. B. تحت کنتراست تداخل دیفرانسیل مشاهده میشود.

بهترین جنبه استفاده از سلولهای انسانی کشت شده توانایی انجام مطالعات ژنتیکی روی آنها است. ژنهای مختلفی را میتوان در سلولهای کشت شده بیان کرد و تأثیر آنها را بر روی فیزیولوژی سلولی تعیین کرد. علاوه بر این، حذف یا جهش ژنی روی این سلولها قابل بررسی است. سلولهای پستانداران کشت شده نیز برای تولید پروتئینهای نوترکیب مهم هستنند و برای تولید دارو، تحقیقات و سایر کاربردهای بیوتکنولوژی جدا و خالص میشوند.
علاوه بر این، رده های سلولی از حشرات نیز ساخته شده است (شکل 31). آنها در درجه اول برای بیان پروتئینهای هترولوگوس (ناهمسان) برای صنعت بیوتکنولوژی استفاده میشوند. سلولهای حشرات به سلولهای پستانداران ترجیح داده میشوند زیرا برای رشد به عناصر غذایی کمتری نیاز دارند و در محیطهای فاقد سرم زنده میمانند. سلولهای پستانداران به سرم جنین گاوی احتیاج دارند که بسیار گران قیمت و از نظر عرضه محدود است. سلولهای حشرات در دمای پایین و بدون دی اکسید کربن رشد میکنند و بنابراین به اتاقهای انکوباتور خاصی احتیاج ندارند. سلولهای حشرات در تحقیقات برای بررسی ویروسهایی که بین حشرات و گیاهان منتقل میشوند و همچنین مسیرهای پیامدهی سلولی مورد استفاده قرار میگیرند. ردههای سلولی حشرات در درجه اول از اسپودوپترا فروژیپردا (بید سرباز پائیزی)، تریکوپلاسیانی (حلقه کلم)، دروزوفیلا ملانوگستر (مگس میوه)، هلیوتیس (کرم جوانه توتون)، پشه و… گرفته شده است. متداولترین ردههای سلولی حشرات شامل: Sf9 و Sf21 (بر گرفته از گونهی اسپودوپترا فروژیپردا)، ردهی High Five (برگرفته از سلولهای جنینی از تریکوپلاسیانی)، و S2 Schneider (برگرفته از جنینهای مرحله آخر دروزوفیلا) میباشد.

مطالعه سلولها در ظرف به جای ارگانیسم، روش دیگری برای مطالعه ژنها است. ردههای سلولی برای دستکاریهای ژنتیکی مانند بیان ژنهای جدید یا حذف ژنهای موجود مفید هستند.

کشت سلول های حیوانی در شرایط آزمایشگاهی
A) سلول های HvT1 از بیضه های کرم جوانه توتون به شدت به سطح ظرف متصل هستند. B. سلول های TN368 از تخمدان
حلق های کلم به آرامی متصل میشوند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© کپی رایت . تمامی حقوق مربوط به بیوتکر محفوظ شده است.