Edit Content

درباره ما

بیوتکر سفیر ترویج زیست فناوری و مرجع دانستی های بیوتکنولوژی. اینجا با هم کلی کتاب و مقاله علمی با موضوعات جذاب می خونیم

 

با ما تماس بگیرید

دکتر علی اصغر خدا دوست برجسته‌ترین جراح چشم پزشک ایرانی

  • خانه
  • -
  • زیست شناسی
  • -
  • دکتر علی اصغر خدا دوست برجسته‌ترین جراح چشم پزشک ایرانی

Strategy and Planning

پرفسور علی‌اصغر خدا دوست سال ۱۳۱۴ در شیراز متولد شد. وی دوران دبستان و دبیرستان را در شیراز پشت سر گذاشت و سپس به عنوان آموزگار در دبستان داوری داراب مشغول به کار آموزگاری شد. او در سال ۱۳۳۳ در آزمون ورودی دانشکده پزشکی شیراز شرکت نمود و با درجه ممتاز بین داوطلبان پذیرفته و در این دانشکده مشغول به تحصیل شد. وی به عنوان نخستین و تنها دستیار خارجی در بخش چشم پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز در سال ۱۳۴۱ پذیرفته شد و دوران سه ساله دستیاری را به عنوان بهترین دستیار مرکز چشم پزشکی ویلمر شناخته شد. دکتر خدا دوست در سال 1359 به عنوان استاد در بخش چشم دانشگاه «جانز‌هاپکینز» مشغول به کار شد. ‏وی در سال 1361 به عنوان استاد و رئیس بخش چشم دانشگاه «سیسیل» انتخاب گردید و در سال 1371 یک مرکز چشم پزشکی در شهر «نیوهیون» تاسیس کرد و به عنوان مسئول آن، مشغول به کار شد.‏ ایشان در این دوران علاوه بر تحصیل در دانش‌های بالینی، به طور فعال مشغول پژوهش در دانش‌های پایه بود و مقاله ‌های بسیاری در مجله‌های گوناگون به چاپ رسانید.

Strategy and Planning

دکتر خدا دوست درباره نحوه درس خواندن خود که او را به موفقیت در عرصه چشم پزشکی جهانی رسانده است، می‌گوید: برای درس خواندن باید طلبه شوی؛ یعنی تمامی ابعاد زندگی را کنار بگذاری و بروی به طرف جایی که هدف داری. نحوه‌ درس خواندن من کمی پیچیده بود، زیرا در 18 سالگی در داراب (استان فارس) معلم بودم و حقوق معلمی آن روزها ماهی 270 تومان بود. حقوق 6 ماه را جمع کردم و یک دوچرخه خریدم. قرار بود 5 سال خدمت کنم. سال دوم، یکی از دوستانم ‏تشویقم کرد که بیا دانشکده پزشکی! وقتی رفتم، برای جبران 3 سالی که قرارداد داشتم، در دبیرستان‌های شیراز درس فیزیک ‌دادم، بعضی از کلاس ‌های دانشگاه را می‌رسیدم بروم و بعضی را نه!

این چشم پزشک معروف، درباره دروسی که در آنها اشکال داشت می گوید: روز اول که به دانشکده‌ پزشکی رفتم، درس‌ها به زبان انگلیسی بود و انگلیسی من آن چنان تعریفی نداشت. اولین شب رفتم کتاب آناتومی را باز کردم، یک پاراگراف نمی‌توانستم بخوانم! دیکشنری را باز می‌کردم و کلمه به کلمه امتحان می‌کردم ببینم به کدام قسمت می‌خورد! تا صبح نشستم و آخر نتوانستم یک پاراگراف را تمام کنم. صبح به این نتیجه رسیدم به درد این کار نمی‌خورم! خدا رحمت کند همشیره ‌ام مخالفت کرد و گفت باید بروی! شروع کردم. صبح‌ها زودتر بیدار می‌شدم و شب‌ها پشت سر هم تا ساعت 3 نیمه شب بیدار می‌ماندم! البته همکاری و دوستی دوستانم خیلی کمک می‌کرد.

پروفسور خدادوست می افزاید: یادم می‌آید در اولین امتحان آناتومی که قسمت خیلی مشکلی بود، نمره 95 گرفتم و همه شوکه شده بودند! شهرت پیدا کردم. وقتی در دانشکده پزشکی قدم می‌زدم، دانشجویان از دریچه‌ها نگاهم می‌کردند و می‌گفتند این همان است که نمره 95 گرفته است! خود این مرا بیشتر ترغیب می‌کرد که کار کنم و درس بخوانم. در تمامی کلاس‌ها شاگرد اول شدم. سر کلاس پزشکی قانونی زیاد نرفته بودم و استاد مرا نمی‌شناخت. موقع امتحان آخر سال جلوی مرا گرفت و گفت شما کجا می‌روی؟ من شما را تا حالا ندید‌ه‌ام! گفتم من شاگرد هستم، اجازه بدهید امتحان بدهم، اگر نمره‌ام از همه بهتر شد، قبول کنید و اگر نفر دوم شدم، دوباره شهریور امتحان می‌دهم. استاد قبول کرد و امتحان دادم. فردای آن روز نمره‌ها را آورد و استاد گفت گرفتی 95، اما به تو 100 دادم! نفر دوم نمره 85 گرفته بود. این‌که یاد گرفتم، به دلیل تا نیمه شب بیدار ماندن‌ها بود. آدم تشنه ‌علم که باشد و وقت را بی‌خود تلف نکند، می‌تواند دنیا را قبضه کند.

دکتر خدادوست، جراح نابغه ایرانی ساعت ۱:۴۸ بامداد روز ۱۹ اسفند سال ۱۳۹۶ به دلیل ایست قلبی در آمریکا دار فانی را وداع گفت. روحش شاد و یادش گرامی باد.

1 نظر

  • این پروفسور عالی بود، من خیلی تعریفشو شنیده بودم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© کپی رایت . تمامی حقوق مربوط به بیوتکر محفوظ شده است.