Edit Content

درباره ما

بیوتکر سفیر ترویج زیست فناوری و مرجع دانستی های بیوتکنولوژی. اینجا با هم کلی کتاب و مقاله علمی با موضوعات جذاب می خونیم

 

با ما تماس بگیرید

چرا سخت فکر کردن ما را خسته میکند؟

  • خانه
  • -
  • زیست شناسی
  • -
  • چرا سخت فکر کردن ما را خسته میکند؟
چرا سخت فکر کردن ما را خسته میکند؟

وظایف و کار های دشوار باعث ساخته شدن سیگنال های مولکولی در مغز میشود که نهایتا منجر به خستگی و ضعف میشود. فشار روانی میتواند منجر به تغییرات فیزیولوژیکی مغز گردد که خود دلیل احساس خستگی است.

این فقط در ذهن شما نیست که اتفاق می افتد: بر اساس مطالعه ای که ارتباط بین خستگی و تغییرات متابولیسمی مغز را مورد بررسی قرار داده، میل به لٌم دادن رو مُبل بعد از یک روز کاری خسته کننده پشت کامپیوتر میتواند خود میتواند یک پاسخ فیزیولوژیکی به کار سخت ذهنی باشد. این مطالعه که در ژورنال Current Biology (در تاریخ 11 آگوست) به چاپ رسیده نشان داده ؛ شرکت کنندگانی که بیش از شش ساعت برای یک کار طاقت فرسا و ذهنی درگیر بودند سطوح بالاتری از اسید آمینه گلوتامات (یک مولکول سیگنال دهند مهم در مغز) را دارا بودند.

چرا سخت فکر کردن ما را خسته میکند؟
چرا سخت فکر کردن ما را خسته میکند؟

نویسندگان این مقاله خاطرنشان می کنند که وجود بیش از حد گلوتامات می تواند عملکرد مغز را مختل کند و البته یک دوره استراحت نیز می تواند به مغز اجازه دهد تا تنظیم مناسب این مولکول را بازیابی کند. شرکت‌کنندگان این مطالعه در پایان یک روز کاری به احتمال زیاد و برخلاف انتظاری که میرفت؛ پاداش کمتر و یا کوتاه مدت تری را در مقایسه با کسانی که کارهای ساده تری را انجام داده بودن دریافت میکردند.

کارمِن سندی ، عصب شناس رفتاری (در موسسه فناوری فدرال سوئیس واقع در لوزان) می گوید: تلاش های این مطالعه برای ارتباط دادن بین دو موضوع خستگی شناختی با متابولیسم عصبی خود مهم است. او می افزاید، اما تحقیقات بیشتری – به طور بالقوه در حیوانات (غیر از انسان) برای ایجاد ارتباط منطقی بین احساس خستگی و تغییرات متابولیک در مغز مورد نیاز است. سندی می گوید: «بسیار خوب است که این جنبه را شروع کنیم. ” اما در حال حاضر این مطالب تنها مشاهداتی هستن که با همدیگر ارتباط پیدا کردند.”

نویسنده : سیروان عباس بیگی

رفرنس :

https://www.nature.com/articles/d41586-022-02161-5

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© کپی رایت . تمامی حقوق مربوط به بیوتکر محفوظ شده است.